donderdag 20 september 2012

Review: Compeed koortsblaasjes patches

Koortsblaasjes, we hebben er allemaal wel eens last van. Ze worden meestal veroorzaakt door het herpes simplex-virus. Meestal krijgen we dit virus al in de kleuterschool, zonder dat we het merken. Het sluimert dan in ons lichaam, tot het in periodes van verminderde weerstand geactiveerd wordt. Ongeveer 80% van de mensen draagt het virus ongemerkt mee, maar ongeveer 20% heeft er minstens 2-3 keer per jaar last. Helaas behoor ik tot deze laatste groep. Aangezien ik een auto-immuunziekte heb, is mijn weerstand sowieso lager dan die bij gewone mensen. De eerste koude was dan ook fataal voor mijn lippen. Koortsblaasjes kunnen veroorzaakt worden door een verzwakt immuunsysteem, koude, hormonen, koorts, stress, of door verkoudheden of griep.  En ja hoor, de dag nadat het blaasje verscheen had ik ook nog eens een dikke verkoudheid te pakken. Great! 



Op tv had ik al regelmatig reclame gezien voor de Compeed koortsblaas patches. Aangezien crèmes bij mij niet echt hun ding doen, besloot ik deze eens te proberen. Ik kocht zowel de patches voor overdag, als die voor 's nachts. Het leek mij wel handig om voor jullie een review hierover te doen. Ik zal de patches dan ook beoordelen op een aantal vlakken. 

Bevordert het herstel van het blaasje? Ik vind het redelijk moeilijk om hier echt objectief over te oordelen, want bij mij hangt het er enorm vanaf. Soms is een blaasje na enkele dagen al weg, soms duurt het twee weken. Dit blaasje was na ongeveer een week verdwenen. Volgens verschillende sites zou een blaasje gemiddeld na 7 tot 10 dagen moeten weg zijn. Het blaasje was dus niet sneller weg dan normaal. Toch verminderde de nachtpatches wel de zwelling van het blaasje. Normaal heb ik altijd een hele dikke lip, maar dat was na één nacht al een stuk minder. In de nachtpatches zit namelijk nog een speciale genezende stof, die het blaasje helpt herstellen en de zwelling doet afnemen. Dat deed, naar mijn mening, toch wel degelijk zijn werk. 

Verlicht pijn en irritatie? Zeker! Normaal heb ik altijd de neiging om aan het blaasje te prutsen, maar dit maakt het natuurlijk alleen maar erger. Bovendien zijn koortsblaasjes ook heel besmettelijk, dus is het gevaarlijk om er aan te komen en dan in contact met andere mensen te komen. Door de patches had ik veel minder de neiging om aan het koortsblaasje te zitten, omdat het minder irriteerde. En als ik er dan toch eens aan kwam, dan was er nog steeds een beschermend laagje over. 

Hygiënisch en vermindert besmettingsgevaar? Dit vind ik nog het grootste voordeel van de patches. Het is een stuk hygiënischer, dan het blaasje gewoon zo open laten of er zalf over doen. Je schermt het namelijk af voor de buitenwereld. Zo kan je niemand anders besmetten en moet je ook minder letten op wat je doet. Normaal is het echt not done om mijn vriend te kussen als ik last heb van een koortsblaasje, maar dankzij de patches was dit geen probleem meer. Het besmettingsgevaar is namelijk veel minder. Rechtstreeks contact met het blaasje zelf wordt namelijk vermeden, zodat je elkaar niet kan besmetten. Kusjes geven kan dus gewoon. Me and the boyfriend were verry happy! ;) 

Gemakkelijk aan te brengen en hoe lang blijft het zitten? Ik vond dat de patches wel heel handig waren om aan te brengen. Er zit ook een heel handig instructieboekje in het doosje. Hoe lang het blijft zitten hangt een beetje er vanaf wat je doet. Als je bijvoorbeeld veel drinkt en eet, zal de patch bijvoorbeeld sneller loskomen dan als je amper iets met je mond doet. Iets wat ik wel kan aanraden is drinken met een rietje. Zo voorkom je dat er te veel vocht op het plakkertje komt en zo blijft het ook langer zitten. Ook na het douchen kan je best een nieuwe patch aanbrengen. Ik gebruikte er meestal 2 à 3 per dag. Ze blijven dus geen acht uur zitten, zoals compeed beloofd, maar ze houden toch nog redelijk goed. De nachtpatches houden een hele nacht lang, dus dat is zeker oke! 

Onzichtbaar? Onzichtbaar is natuurlijk niets, maar het plakkertje blijft wel discreet. Een koortsblaasje is natuurlijk erg opvallend, maar het plakkertje maakt het niet erger. Van dichtbij zie je wel dat je iets op je lip hebt, maar van ver valt het niet eens op. 

Kan je er make-up over dragen? Volgens compeed kan je make-up over de patches dragen. Op zich kan dit ook wel, maar ik raad het niet echt aan. Daardoor valt het plakkertje namelijk meer op, omdat je de randjes van het plakkertje beter ziet zitten. Als je bijvoorbeeld lipstick wil aanbrengen over dit plakkertje, dan zal deze ook minder goed blijven zitten op de regio van de patch, dan gewoon op je lippen. Dit komt doordat de patch vochtafdrijvend is. Het ziet er toch niet erg mooi uit, vind ik. Je kan het dus wel doen, maar het is een beetje zelf zoeken wat je wel er over kan doen en wat niet. 

Verpakking? De patches zitten per 15 voor de dagpatches en per 12 voor de nachtpatches in een compact doosje. Dit is best wel handig! Je kan ze gewoon meenemen in je handtas of rugzak. In elk doosje zit ook een handige gebruikshandleiding. Het doosje voor de dagpatches bevat ook een spiegeltje binnenin. Heel handig als je ergens naartoe bent en niet meteen een spiegel ter beschikking hebt om je plakkertje te vervangen. 

Kostprijs? De Compeed patches kosten € 11,5 per doosje. Als je dus zowel de dag- als de nachtversie koopt, kom je al snel aan € 23. Dit is best wel kostelijk, zeker omdat je bijna alle patches opgebruikt bij het verzorgen van je koortsblaasje. Toch vind ik ze deze prijs wel waard. Ik vind het belangrijk dat je het koortsblaasje mooi kan afschermen, zodat het besmettingsgevaar veel kleiner wordt. 

Hopelijk vonden jullie deze review handig! Als jullie nog producten hebben, waar jullie graag een review van willen zien, let me know! ;)

Liefs,

Laura 






Geen opmerkingen:

Een reactie posten